جمعه ۱۳۹۶/۱۲/۴ - ۲۱:۵۹
۵ روندی که آینده‌ی توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه را تعیین می‌کنند و بررسی آن‌ها در حوزه‌ی اینترنت اشیاء
در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد تلفن‌همراه در دنیا وجود دارد و سالانه حدود ۱۷۹ میلیارد برنامه برای این دستگاه‌ها از سرورهای مختلف توسط کاربران دانلود می‌شود، می‌توان گفت که به طور یقین توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه بخشی خلاق و فعال در حال رشد می‌باشد. بازار برنامه‌های کاربردی تلفن‌همراه توسط برنامه‌های گوگل (Gmail، Maps، Search و...)، شبکه‌های اجتماعی (Facebook، Instagram، Twitter، Youtube، Telegram و...) و بازی‌ها (Angry birds، Temple Run و...) اشباع شده است. شرکت‌های بزرگی مانند Walmart، Amazon و... از برنامه‌های تلفن‌همراه برای معرفی برند خود، بهبود تعامل با مشتریان، بازاریابی و... استفاده می‌کنند. در این میان شرکت‌های متوسط و کوچک نیز این روند را دنبال می‌کنند. هرچه باشد یک برنامه‌ی تأثیرگذار تلفن‌همراه بیشتر از یک وب‌سایت با مشتریان تعامل دارد. پیشرفت تکنولوژی بر توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه تأثیر مستقیمی دارد و نیازمند چشم‌اندازی چند ساله از آینده توسط کسب و کارهاست. حال به بررسی تعدادی از گرایشاتی که آینده‌ی توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه را تعیین می‌کنند می‌پردازیم.

۱- دستگاه‌های پوشیدنی

طبق گزارش سازمان جهانی داده‌ها در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰۲ میلیون دستگاه پوشیدنی توسط انسان‌ها حمل شده است که نسبت به ۷۹ میلیون دستگاه سال گذشته چیزی بالغ بر ۲۹ درصد رشد داشته است. پوشیدنی‌های هوشمند مانند ساعت اپل یا هولولنز مایکروسافت نشان دهنده‌ی تغییری زود هنگام در واحد‌های محاسباتی و گذر صنایع پوشیدنی رو به هوشمند شدن است. این مسئله خود سبب ایجاد فرصت‌های جدیدی برای فروشندگان، توسعه‌دهندگان و سازندگان وسایل جانبی خواهد شد. به زودی تلفن‌های هوشمند به یک hub برای شبکه‌های شخصی متشکل از گجت‌های پوشیدنی مانند سنسورهای مراقبتی که در بدن افراد وجود خواهد داشت، جواهرات هوشمند، ساعت‌های هوشمند، نمایشگرهایی مانند عینک گوگل و سایر اشیاء هوشمند که طیف گسترده‌ای از سنسورهای تعبیه شده در پوشیدنی‌ها را شامل می‌شود، تبدیل خواهد شد. این گجت‌ها برای نمایش اطلاعات خود نیازمند ارتباط با برنامه‌های تلفن‌همراه شخص مورد نظر هستند، طیف گسترده‌ای از گجت‌های پوشیدنی‌ مانند محصولات و وسایل در حوزه‌ی ورزش، تناسب اندام، مد، سرگرمی، مراقبت‌های بهداشتی و... که زیر مجموعه‌ی اینترنت اشیاء محسوب می‌شوند، به برنامه‌هایی این‌گونه نیازمندند. در نتیجه پوشیدنی‌های هوشمند تأثیر به سزایی در استراتژی‌های توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه ایفا می‌کنند. توسعه‌دهندگان به زودی باید قادر باشند برنامه‌هایی را توسعه دهند که به راحتی بتوانند با دستگاه‌های هوشمند مورد نیاز کابران ارتباط برقرار کرده، با استفاده از پروتکل‌های هر دستگاه اطلاعات دریافتی از آن‌ها را پردازش کرده و یا دستورات مورد نظر کاربر را به آن‌ها بفرستند.

 

۲- اینترنت اشیاء و دستگاه‌های هوشمند متصل به تلفن‌های همراه

به گفته‌ی Gartner (شرکت تحقیقاتی آمریکایی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات) تا سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۲۶ میلیارد دستگاه متصل خواهیم داشت که شامل صدها وسایل مانند لامپ‌های هوشمند، لوازم خانگی، اسباب بازی بچه‌ها، دستگاه‌های پزشکی، ماشین‌ها و... خواهد بود. این دستگاه‌ها به برنامه‌هایی در کامپیوتر یا تلفن‌همراه متصل شده و داده‌های خود را جهت نظارت کردن و یا تجزیه و تحلیل اطلاعات برای آن‌ها ارسال می‌کنند. این اشیاء می‌توانند کمک‌های شایانی به جوامع انسانی برای تسهیل زندگی بکنند، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و SAP با سرویس‌های جدید مبتنی بر اینترنت اشیاء در حال تلاش برای ایجاد سرویس‌های هوشمند جهت تعامل بیشتر با مشتریان خود هستند.

در حال حاضر تکنولوژی‌های نرم‌افزاری RiotOS و Thingsquare Mist و همچنین تکنولوژی‌های ارتباطی RFID، WiFi و EnOcean برای اینترنت اشیاء به کار می‌روند.  گوگل با دو پروژه‌ی Nest و Brillo به صورت اختصاصی در حال کار بر روی اینترنت اشیاء است. Nest پروژه‌ای برای اتوماسیون خانه‌ی هوشمند و موارد مربوطه است، در حالی که Brillo یک سیستم‌عامل طراحی شده برای اینترنت اشیاء است که از کم مصرف بوده و از تکنولوژی‌های بلوتوث، وای‌فای و سایر قابلیت‌های اندروید پشتیبانی می‌کند. اپل نیز به تازگی محصولاتی تحت عنوان Homekit برای خانه‌ی هوشمند طراحی کرده است که با استفاده از آن می‌توانید تجربه‌ی شیرینی از زندگی در خانه‌ی هوشمندی را داشته باشید. در همین راستا آمازون نیز با پروژه‌ی Amazon Echo در حال توسعه‌ی دستگاه‌های هوشمند قابل کنترل توسط فرمان‌های صوتی است.

توانایی کار با تکنولوژی‌های جدید و سازگار شدن با سیستم‌عامل‌های جدید معرفی شده برای اینترنت اشیاء از ملزومات توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی تلفن‌همراه آینده‌ در حوزه‌ی اینترنت اشیاء می‌باشد. در این حوزه باید فرد برنامه‌هایی توسعه دهد که با سیستم‌عامل‌ها و جزئیات مختلفی که شرکت‌های مختلف برای محصولات خود به کار می‌برند سازگار باشند و حتی‌الامکان بتوانند با اشیای سازندگان مختلف ارتباط برقرار کنند.

 

۳- تجارت الکترونیکی بر پایه‌ی تلفن‌های همراه

تحلیلگران مختلف معتقدند که با ادامه‌ی روند خرید تلفن‌همراه در ۴ سال آینده، مصرف‌کنندگان بیش از پیش با تجارت الکترونیکی سازگار خواهند شد. افزایش محبوبیت پرداخت اپل و کیف پول گوگل، خرید با استفاده از تلفن‌های همراه را به جای استفاده از کارت‌های اعتباری تسهیل می‌کنند. در این‌جا به توسعه‌دهندگانی نیاز خواهیم داشت تا برنامه‌های تلفن‌همراهی ایجاد کنند که بتوانند پرداخت وجه را بدون نیاز به کارت‌های اعتباری یا پول نقد به انجام برسانند. در این میان گجت‌های پوشیدنی می‌توانند عملیات پرداخت را انجام دهند و درنتیجه تجارت الکترونیکی شکل دیگری به خود می‌گیرد. علاوه بر جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی، گجت‌های پوشیدنی نقشی کلیدی در آیندهی پرداخت‌ از طریق تلفن‌همراه و وظیفه شناسی مشتری بازی می‌کنند. در حوزه‌ی اینترنت اشیاء نیز زمینه‌ی تجارت الکترونیکی هوشمند را می‌توان هدف قرار داد، به طور مثال در خرده فروشی هوشمند در فروشگاه‌ها اجناس به خودی خود می‌توانند قیمت خود را به تلفن‌همراه مشتری ارسال کرده و عملیات پرداخت بدون نیاز به متصدی پرداخت به صورت آنلاین صورت خواهد گرفت. توسعه‌دهنده باید این سیستم را طوری طراحی کند که بدون هیچ مشکلی بتوان از آن استفاده کرد و امکان هرگونه سوء‌استفاده و دور زدن سیستم وجود نداشته باشد.

 

۴-دریافت حرکت و موقعیت جغرافیایی

اکثر تلفن‌های همراه قابلیت تعیین موقعیت مکانی با استفاده از چندین روش‌ موقعیت‌یابی برای ارائه جزییات متفاوتی درمورد اطلاعات مکانی شخص را دارند. دانستن موقعیت مکانی فردی تا چند متر برای ارائه اطلاعات و خدمات متقابل مرتبط می‌تواند بسیار مفید باشد. برنامه‌های کاربردی سنجش حرکت در امنیت، جلوگیری از سرقت، صرفه‌جویی در انرژی، سلامتی و بازی‌ها کاربرد دارند. تعیین موقعیت مکانی در بازی‌ها، مسیریابی وسایل نقلیه، برنامه‌های تناسب اندام و زدن تگ‌ جغرافیایی روی عکس و ویدیوها، یک رکن اساسی محسوب می‌شود. برنامه‌های مکان‌یابی دقیق در محیط‌های داخلی در حال حاضر از تکنولوژی‌هایی مانند Wi-Fi، تصویربرداری، سنسور‌های فراصوت و زمین شناسی استفاده می‌کنند. در فناوری‌هایی همچون روشنایی هوشمند نیز تعیین موقعیت نقش مهمی خواهد داشت. سنجش مکان دقیق اشیاء داخل ساختمان به همراه برنامه‌های کاربردی تلفن‌همراه، نسل جدیدی از خدمات و اطلاعات اختصاصی را فراهم می‌کنند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این سنسورها می‌توان محل دقیق اشیاء را تعیین کرده و عملیات مورد نظر را روی آن‌ها پیاده کرد، برای مثال در یک کارخانه‌ی هوشمند با دریافت اطلاعات از سنسور‌ها به راحتی می‌توان محل دستگاه‌هایی که به درستی کار نمی‌کنند را تشخیص داده و به رفع مشکل آن‌ها پرداخت. در نتیجه تعیین موقعیت مکانی اشیاء در آینده می‌تواند نقش مهمی در توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه به خصوص در حوزه‌ی اینترنت اشیاء ­­داشته باشد.

 

۵- طراحی خلاقانه‌ی رابط کاربری

نمایش موثر داده‌ها و محتوا در رابط کاربری تلفن‌همراه برای یک تجربه کاربری صحیح بسیار مهم است. شرکت‌های موفق برنامه‌های کاربردی تلفن‌همراه، مانند Houzz، Instagram، Pinterest و Wunderlist الگوهای جدیدی را برای ایجاد طرح‌های شهودی و رابط‌های تعاملی به کار گرفته‌اند. برنامه‌ها باید از فناوری‌هایی شامل ویژگی‌های جدید مانند لایه‌های دارای محتوای تعاملی، الگوی طراحی دایره‌ای، کارت‌ها و دستکاری محتوا استفاده کنند. این ویژگی‌ها با در اختیار قرار دادن "واقعیت افزوده" محتواها را با جزئیات بیشتری به کاربران نشان می‌دهند. برنامه‌های جدید باید به گونه‌ای باشند که کاربران با صرف کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل به محتوای مورد نظرشان دست پیدا کنند. در برنامه‌‌های مورد استفاده برای کاربردهای اینترنت اشیاء نیز شرایط گقته شده باید به درستی رعایت شود زیرا هدف اینترنت اشیاء راحتی در زندگی انسان‌هاست، در نتیجه طراحی این دسته از برنامه‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.