شنبه ۱۳۹۷/۱/۲۵ - ۱:۴۸
تجربه‌ی خریدی هیجان‌انگیر با اینترنت اشیاء
سبدهای خرید پهبادی، ربات‌هایی که در فروشگاه در حال پر کردن مجدد قفسه‌ها هستند و... شاید اهداف کوتاه مدت فعلی در دنیای تکنولوژی آن‌قدرها به این تصورات نزدیک نباشد، اما هرچه اشیاء بیشتری به خانواد‌ه‌ی اینترنت اشیاء اضافه شوند، چشم‌اندازها در زمینه‌ی خرده‌فروشی به سرعت تغییر می‌کنند. این تغییرات نتایج بسیار جالبی در پی خواهد داشت.

اینترنت اشیاء شامل شبکه‌های در حال رشد دستگاه‌های فیزیکی می‌باشد که به مبادله‌ی اطلاعات با یکدیگر می‌پردازند. در حال حاضر، اینترنت اشیاء با تغییر تجربه‌ی مشتری، زنجیره‌ی تأمین و موارد دیگر، بر رشد خرده‌فروشی تأثیر می‌گذارد.

برخی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی و هم‌چنین مشتریان، تجربه‌ی تغییراتی که اینترنت اشیاء در خرید ایجاد می‌کند را داشته‌اند.  در فروشگاه‌هایی مانند Target،Walmart  و Kohl، مشتریان می‌توانند از گوشی هوشمند خود برای اسکن کردن بارکد کالاهای مختلف استفاده کرده و ببینید آیا بن مناسبی وجود دارد یا خیر. به هنگام پرداخت، زمانی که صندوقدار (یا کنسول خودکفاJ ) کد QR را بر روی تلفن مشتری اسکن می‌کند، بن‌ها اعمال می‌شوند. برنامه‌های مشابه می‌توانند مکان‌ فروشگاه‌ها را نمایش داده و در مورد فروش‌ها به مشتریان اطلاع‌رسانی کنند تا مشتری از کالاهای موجود در فروشگاه‌ باخبر باشد و فروشگاه موردنظر را برای سفارش آنلاین انتخاب کند. هیچ دستگاه اضافی‌ای لازم نیست و تجربه‌ی خرید تنها از طریق تلفن مشتری ارتقاء می‌یابد.

 

اینترنت اشیاء در فروشگاه‌ها



خرده‌فروشانی از قبیل Kohl & Home Depot به جای استفاده از کاغذ‌های سنتی، از برچسب‌های قیمت الکترونیکی استفاده می‌کنند. ممکن است که این کار خیلی مفید به نظر نرسد، اما این برچسب‌های جدید خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا در موقعیت‌های متفاوت قیمت اقلام را با استفاده از کامپیوترها، به سرعت تغییر دهند. مثلا زمانی که تقاضا بسیار زیاد است و یا زمانی که کالایی نیاز به خروج از گمرک دارد. با برچسب قیمت‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء، کارکنان دیگر کار خسته‌کننده‌ی نوشتن و تعویض برچسب‌های قیمت را انجام نمی‌دهند.

و یا مثلا آمازون فروشگاهی را در سیاتل راه‌اندازی کرده است که فناوری و واقعیت‌های فیزیکی را به روش کاملاً جدیدی ادغام می‌کند. با استفاده از برنامه‌ی Amazon Go، خریداران می‌توانند آنچه می‌خواهند را انتخاب کنند و بدون توقف برای پرداخت هزینه، از فروشگاه بیرون بیایند. این اتفاق برای افراد درون‌گرا و پرمشغله مثل رویا است، چون باAmazon Go  می‌توانند خرید خود را بدون نیاز به برقراری ارتباط با یک فرد دیگر انجام دهند. اما تأثیر این روش بسیار بزرگ‌تر است: این نمادی از ماهیت سیال محیط خرده‌فروشی امروز است، جایی که اینترنت، تلفن همراه و محیط فیزیکی با یکدیگر روبرو می‌شوند تا یک تجربه‌ی چندمنظوره را برای خریداران ایجاد کنند.
بنابراین انتظار داریم یکی دیگر از تغییراتی که اینترنت اشیاء در خرده‌فروشی ایجاد می‌کند پرداخت بدون تماس باشد. این رویکرد سریع و هیجان‌انگیز شامل قرار دادن اقلام در یک سبد خرید و سپس رفتن از فروشگاه، بدون توقف برای پرداخت است. سنسورهای مبتنی بر اینترنت اشیاء هر آن‌چه شما برمی‌دارید را تشخیص می‌دهند و به هنگام عبور از درب خروجی، هزینه‌ی خریدها از کارت اعتباری‌ای که از پیش انتخاب کرده‌ایم پرداخت می‌شود. هر مشتر‌ی‌ای بدون هیچ زحمتی برای ایستادن در صف فروشگاه هزینه‌ی خود را پرداخت می‌کند و کارمندان نیز وقت آزاد بیشتری برای ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان پیدا می‌کنند.

تصور کنید که وقتی به فروشگاه مورد علاقه‌ی خود می‌روید، به صورت یک اعلان شخصی بر روی گوشی خود، برای کالایی که معمولاً خریداری میکنید بن دریافت کنید. یا برنامه‌ای داشته باشید که محل دقیق محصولی که می‌خواهید بخرید را به شما بگوید و حتی به شما اطلاع دهد که چه تعدادی از آن وجود دارد.  بیشتر خرده فروشان از اینترنت اشیاء استفاده می‌‌کنند تا اینگونه با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند، که در نهایت موجب تغییر اساسی نه فقط در بازار سیاتل بلکه در سراسر جهان می‌شود. در حقیقت، تقاضای مصرف‌کننده به این تغییرات جهت می‌دهد و اینترنت اشیاء راهی به خرده فروشان نشان می‌دهد تا به انتظارات روزافزون خود برسند.
تقریبا 80 درصد از خرده فروشان می‌گویند که ادغام تجربیات چند‌منظوره با فروشگاه‌ها، برای تداوم کسب و کار حیاتی است.

با استفاده از سنسورها و فناوری‌های هوشمندbeacon  در فروشگاه، خرده‌فروشان می‌توانند با خریداران به صورت شخصی‌تر ارتباط برقرار کنند.  آن‌ها حتی ممکن است زمانی که محصول خاصی در فروشگاه مورد علاقه‌ی مشتری تمام می‌شود به مشتری اطلاع داده و او را از نزدیک‌ترین مکان برای پیدا کردن آن محصول مطلع کنند یا مشتری می‌تواند فوراً کالا به صورت آنلاین را سفارش دهد تا به طور مستقیم به خانه‌ی کاربر ارسال شود. فناوری وعده داده است که تجربه‌ی بی‌نظیری را برای مشتریان ایجاد کند که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان مشتریان، وفاداری به برند را نیز ایجاد کند.

به همین ترتیب، برخی از خرده‌فروشان در استفاده از beacons الکترونیکی برای ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان در هنگام حضور مشتری در فروشگاه برنامه‌ریزی می‌کنند. این beaconsها قادر خواهند بود که مشتریان ثابت را شناسایی کنند، و این کار به کارکنان اجازه می‌دهد که به این کاربران خدماتی استثنایی ارائه دهند یا برنامه‌هایی برای ارائه‌ی پیشنهادات ویژه به آن‌ها تدارک ببینند. به هنگام مدیریت موجودی نیز، قفسه‌های هوشمند می‌توانند کالاهای باقی‌مانده را بر اساس وزن محاسبه کرده و کالاهایی که تمام شدند را دوباره سفارش دهند.

تکنولوژی اینترنت اشیاء تجربه‌ی مشابهی را در خانه‌های مشتریان نیز به ارمغان می‌آورد. مشتریان ممکن است خانه‌ی خود را به فروشگاهی بزرگ یا وب سایت متصل کنند و با نصب قابلیت‌هایی، وسایل مجدد برای آشپزخانه، حمام یا اتاق لباسشویی را دوباره سفارش دهند.

علاوه بر این‌ها، با وجود فروشگاه‌های مختلفی برای خرید مصرف‌کنندگان ، خرده فروشان نیاز دارند تا مطمئن شوند که محصولات مورد نیاز مصرف‌کنندگان، در زمان و مکان مورد نظر در دسترس باشد. به عنوان مثال، آیا مشتریان تمایل دارند که لباسشویی و خشک‌کن جدید را به صورت آنلاین خریداری کنند؟ یا آیا آن‌ها ابتدا به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند و سپس محصول را از فروشگاه خریداری می‌کنند؟ آیا رفتار آن‌ها برای اقلام کوچک‌تر مانند لباس و لوازم الکترونیکی مشابه است؟ این دانش نیاز به تحلیل چندمنظوره در مورد رفتارها در سراسر سیستم‌عامل‌های مختلف دارد.

هدف اینترنت اشیاء ساده‌ترکردن زندگی مردم است.  فروشگاه‌های هوشمند، برنامه‌های هوشمند گوشی‌ها، پرداخت بدون توقف، قفسه‌های هوشمند و سایر فناوری‌های ورودی، تجربه‌ی خرید را بهبود می‌بخشند. آیا رابطه‌ی آینده‌ی اینترنت اشیاء و خرده‌فروشی همچنان هیجان‌انگیز نیست...؟